از شیر مادر تا صبحانه مدرسه، مسیر سلامت کودکان ایرانی درباره تربیت فرزندانی قوی اما خسته که نقاب قدرت بر چهره دارند | قوی، اما ترک خورده برگزاری رویداد بین‌المللی خاطره‌نویسی با هدف زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدای جنگ ۱۲ روزه + شرایط شرکت در رویداد کمبود بیش از ۸ هزار محیط‌بان در کشور احیای دریاچه ارومیه با جدیت در حال پیگیری است صدور کیفرخواست برای سرنشینان کشتی قاچاق سوخت در هرمزگان | سرنشینان، اتباع ۴ کشور خارجی بودند سالانه حدود ۱۰۰ هزار شکایت در سامانه ۱۳۶ ثبت می‌شود گروگان‌گیری کارشناسان اورژانس توسط همراهان بیمار در ساوه | دلیل درگیری و ضرب‌وشتم چه بود؟ پیگیری خسارات جنگ ۱۲ روزه در مراجع قضایی ایران و خارج از کشور همه مراسمات در کافه‌ها رصد می‌شوند | با هرگونه تخلف و برنامه دور از شئونات فورا برخورد می‌شود برخی دانش‌آموزان مدارس فنی و کارودانش مشهد بدون کتاب هستند | کتاب های جدید هنرستانی ها درگیر چاپ مجدد! پوشش بیش از ۱۱۰ کودک کار خیابانی توسط بهزیستی خراسان رضوی در نیمه اول ۱۴۰۴ خیابان، گروگان بی‌قانون‌ها | روایتی درباره سدمعبر، نماد آشکار بی‌احترامی به حقوق شهروندی چگونه فشار خون را در یک ماه پایین بیاوریم؟ فروش آینه بغل خودرو‌های لوکس، فقط ۵۰۰ هزار تومان! دستگیری توزیع‌کننده مواد مخدر توسط پلیس مشهد | دیوار شیشه‌ای تبعه خارجی فرو ریخت لیست غذا‌های ممنوعه برای سالمندان سانحه رانندگی در فضایی خاص، منجر به جان‌باختن پسری ۱۲ساله در مشهد شد | مرگ عجیب یک نوجوان! کشاورزی خراسان رضوی در حال نابودی است | تأثیر بحران آب بر کشاورزی استان پاسخ سخنگوی آموزش و پرورش به اعتراض داوطلبان آزمون استخدامی این وزارت خودرو‌های توقیفی بالای ۵ میلیون تومان جریمه ترخیص می‌شوند + جزئیات (۱۶ مهر ۱۴۰۴) تأمین اجتماعی در حال تأمین منابع برای واریز معوقات گروهی از بازنشستگان است (۱۶ مهر ۱۴۰۴) روایتی از ۲ مرکز ساماندهی کودکان کار در مشهد | توانمندسازی، آغازی بر پایان کودک‌کار آیا داروخانه‌ها ملزم به فروش اینترنتی دارو هستند؟ زندگی با «کودک درون» | چطور با کودک درون خود دوست شویم و از آن در زندگی روزمره بهره ببریم؟ عطاری‌ها حق ورود به درمان و فروش دارو‌های ترکیبی را ندارند نوشابه رژیمی سلامت کبد را بیشتر تهدید می‌کند نوشتن مشق جلوی تلویزیون ممنوع! تکان‌دهنده‌ترین جنایت خانوادگی در یک قدمی مشهد: پدری که سر پسرش را متلاشی کرد!
سرخط خبرها

کمبود معلم، مانعی بر سر راه آموزش باکیفیت در مدارس ابتدایی | ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی

  • کد خبر: ۲۹۸۴۶۵
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کمبود معلم، مانعی بر سر راه آموزش باکیفیت در مدارس ابتدایی | ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: تراکم نامناسب در کلاس‌ها باعث می‌شود دانش‌آموزان زمان کمتری برای یادگیری داشته باشند که این، کار را دشوار می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه امسال بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: از این آمار حدود ۴.۸ درصد اتباع خارجی هستند و بقیه این جمعیت را دانش‌آموزان ایرانی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه موضوع تراکم کلاس‌های درس به عدالت آموزشی بازمی‌گردد، افزود: وقتی کلاس‌های درس، جمعیتی بیشتر از تراکم استاندارد دارد، دانش آموزان زمان کمتری در اختیار دارند که با معلم ارتباط برقرار و بازخورد دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های پرجمعیت در مقایسه با کلاس‌های کم تراکم و تراکم استاندارد تقریبا یک بی‌عدالتی در برخورداری در زمان آموزش اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تراکم کلاس درس وقتی از حد استاندارد بالاتر باشد، باعث کاهش فرصت‌های یادگیری می‌شود و بی‌عدالتی در زمان آموزش اتفاق می‌افتد که همین موضوع کار معلم را هم دشوارتر می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان سخت‌کوش و باانگیزه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: معلمان با وجود برخی مشکلات، اما با اشتیاق در کلاس‌های پرتراکم حضور دارند و همه تلاش را به کار می‌گیرند و ما مدیون تلاش‌های آنها هستیم و نباید از یاد ببریم که کارشان سخت‌تر از معلمانی است که در کلاس‌های با تراکم استاندارد تدریس می‌کنند.

تراکم استاندارد ۲۰ تا ۲۶ نفر در هر کلاس است

وی درباره میزان تراکم مناسب در کلاس‌های درس توضیح داد: در مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش با صراحت اعلام شده که تراکم مطلوب در دوره ابتدایی ۲۰ و حداکثر تراکم ۲۶ نفر باید باشد و در هیچ شرایطی یک کلاس نباید با بیش از ۲۶ دانش‌آموز برگزار شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در زمان حاضر به دلیل کمبودی که در کمیت معلمان نسبت به تراکم وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد کلاس‌های درس در دوره ابتدایی تراکم بالای ۲۶ نفر دارند.

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ملاک محاسبه نیروی انسانی

حکیم زاده درباره راهکار کاهش تراکم کلاس‌های درس گفت: در زمان حاضر روی سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش کار می‌شود و یکی از موضوعات این است که با توجه به مصوبات بالادستی با سازمان‌های بیرونی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی وارد گفتگو شویم.

سازمان‌ها روی کاغذ یک کلاس ۵ نفره را با یک کلاس ۴۵ نفره جمع می‌کنند و این عدد را تقسیم بر ۲ می‌کنند که این عدد به ۲۵ نفر می‌رسد، اما در واقع آن کلاس ۴۵ نفره سر جای خود است و دانش‌آموزان زمان کمتری برای یادگیری دارند که کار را دشوار می‌کند.

وی افزود: سعی می‌کنیم که سازمان‌ها از جمله سازمان امور اداری و استخدامی را قانع کنیم که برآورد نیروی انسانی مورد نیاز را مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صورت میانگین در دوره ابتدایی محاسبه نکنند.

حکیم زاده عنوان کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تصریح می‌کند که نیروی انسانی مورد نیاز در سه سطح شهر‌های بزرگ، متوسط و روستایی و عشایر به صورت جداگانه محاسبه شود که برآورد صحیحی با توجه به استاندارد‌های مطلوب برای فضای یادگیری از نیروی انسانی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید صرفا میانگین عددی را نگاه کرد که این ملاحظات را کنار می‌گذارد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اهتمامی که در برنامه هفتم توسعه به ارتقای کیفیت شده، مساله کاهش تراکم کلاس‌ها بتواند منجر به نتیجه شود.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۹۸ درصد دانش آموزانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند، الزاما همه دروس را یاد نمی‌گیرند که بخش مهمی از این موضوع به عدالت آموزشی و مفاهیمی مانند کیفیت مدارس، تراکم بالای کلاس‌های درس و فضای آموزشی مربوط می‌شود.

عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن شرایط و امکانات آموزش برای همه دانش‌آموزان به طور یکسان است که در این خصوص از نظر کارشناسان آموزشی میزان تراکم کلاس‌های درس اهمیت بسیاری دارد چراکه در کلاس‌های باتراکم بالا هر دانش‌آموز زمان کمتری برای یادگیری را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->