نرخ احیای قلبی ۷۰ درصد در اورژانس حرم مطهر رضوی، رکوردی جهانی در دارالشفاء امام مهربانی‌ها مراسم استقبال از مدال‌آوران مشهدی مسابقات جهانی دانش‌آموزی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی برگزار شد + ویدئو محل برگزاری فشن‌شوی قانون‌شکن پلمب شد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای ۵ استان در پی پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دانش‌آموزان خراسان رضوی متقاضی تحصیل در هنرستان‌ چرا جنگل‌های ارسباران تا کنون ثبت جهانی نشده‌اند؟ مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: فقط از تیم‌های رسمی المپیادی حمایت و پشتیبانی مالی می‌شود + فیلم نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد روش‌های مقابله با اضطراب جدایی کلاس اولی‌ها اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی، امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) ۱۱ درصد از زنان سرپرست‌خانوار به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند | اجرای طرح غربالگری سلامت برای بانوان سرپرست‌خانوار خراسان رضوی آیا سالاد جایگزین شام می‌شود؟ توزیع بیش از ۸ هزار بسته ورزشی مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان رضوی پیش‌بینی هواشناسی امروز (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | بارش پراکنده و وزش باد با احتمال رعدوبرق در برخی مناطق کشور صدور بیش از ۵ میلیون کارت هوشمند ملی در خراسان رضوی | چرا کارت‌های ملی با تأخیر به دست مردم می‌رسد؟ بحران کمبود پرستار و افت کیفیت مراقبت در آینده نزدیک | دستورالعمل تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از اساس مشکل دارد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | احتمال وقوع رگبار و رعدوبرق در برخی نقاط سه رکن اصلی پیشگیری از «آلزایمر» کدام‌اند؟ چه کسانی مشمول عفو معیاری می‌شوند؟ متهم به قتل همسر در بازسازی صحنه جنایت: همسرم مقصر بود! حریق کشتی حامل پناهندگان سودانی ۵۰ کشته بر جای گذاشت تمدید مهلت دفاع از پایان‌نامه و رساله دانشجویی تا پایان مهر ۱۴۰۴ نیاز حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز به کتاب‌های بریل | ۲۲ هزار جلد تأمین شده است گلایه شهروندان مشهد از فضای غیراستاندارد و چالش‌های نقل مکان پایگاه‌های بهداشت | کوچ اجباری بهداشت! دادستان کل کشور: هوش مصنوعی در راستای حاکمیت قانون استفاده شود بازنشستگان نگران نباشند؛ حقوق و مزایای بازنشستگان با ادغام صندوق‌ها تغییر نمی‌کند نقدی بر رویکرد تقلیل‌گرایانه به آموزش‌و‌پرورش کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی، یکی از محور‌های اصلی برنامه هفتم توسعه است
سرخط خبرها

کمبود معلم، مانعی بر سر راه آموزش باکیفیت در مدارس ابتدایی | ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی

  • کد خبر: ۲۹۸۴۶۵
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کمبود معلم، مانعی بر سر راه آموزش باکیفیت در مدارس ابتدایی | ثبت‌نام ۹ میلیون دانش‌آموز در مقطع ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: تراکم نامناسب در کلاس‌ها باعث می‌شود دانش‌آموزان زمان کمتری برای یادگیری داشته باشند که این، کار را دشوار می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، رضوان حکیم‌زاده با اشاره به اینکه امسال بیش از ۹ میلیون دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند، اظهار داشت: از این آمار حدود ۴.۸ درصد اتباع خارجی هستند و بقیه این جمعیت را دانش‌آموزان ایرانی تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه موضوع تراکم کلاس‌های درس به عدالت آموزشی بازمی‌گردد، افزود: وقتی کلاس‌های درس، جمعیتی بیشتر از تراکم استاندارد دارد، دانش آموزان زمان کمتری در اختیار دارند که با معلم ارتباط برقرار و بازخورد دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه کلاس‌های پرجمعیت در مقایسه با کلاس‌های کم تراکم و تراکم استاندارد تقریبا یک بی‌عدالتی در برخورداری در زمان آموزش اتفاق می‌افتد، ادامه داد: تراکم کلاس درس وقتی از حد استاندارد بالاتر باشد، باعث کاهش فرصت‌های یادگیری می‌شود و بی‌عدالتی در زمان آموزش اتفاق می‌افتد که همین موضوع کار معلم را هم دشوارتر می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلمان سخت‌کوش و باانگیزه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: معلمان با وجود برخی مشکلات، اما با اشتیاق در کلاس‌های پرتراکم حضور دارند و همه تلاش را به کار می‌گیرند و ما مدیون تلاش‌های آنها هستیم و نباید از یاد ببریم که کارشان سخت‌تر از معلمانی است که در کلاس‌های با تراکم استاندارد تدریس می‌کنند.

تراکم استاندارد ۲۰ تا ۲۶ نفر در هر کلاس است

وی درباره میزان تراکم مناسب در کلاس‌های درس توضیح داد: در مصوبه ۸۸۶ شورای عالی آموزش و پرورش با صراحت اعلام شده که تراکم مطلوب در دوره ابتدایی ۲۰ و حداکثر تراکم ۲۶ نفر باید باشد و در هیچ شرایطی یک کلاس نباید با بیش از ۲۶ دانش‌آموز برگزار شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: در زمان حاضر به دلیل کمبودی که در کمیت معلمان نسبت به تراکم وجود دارد، بیش از ۵۰ درصد کلاس‌های درس در دوره ابتدایی تراکم بالای ۲۶ نفر دارند.

مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ملاک محاسبه نیروی انسانی

حکیم زاده درباره راهکار کاهش تراکم کلاس‌های درس گفت: در زمان حاضر روی سند جامع نیروی انسانی آموزش و پرورش کار می‌شود و یکی از موضوعات این است که با توجه به مصوبات بالادستی با سازمان‌های بیرونی از جمله سازمان امور اداری و استخدامی وارد گفتگو شویم.

سازمان‌ها روی کاغذ یک کلاس ۵ نفره را با یک کلاس ۴۵ نفره جمع می‌کنند و این عدد را تقسیم بر ۲ می‌کنند که این عدد به ۲۵ نفر می‌رسد، اما در واقع آن کلاس ۴۵ نفره سر جای خود است و دانش‌آموزان زمان کمتری برای یادگیری دارند که کار را دشوار می‌کند.

وی افزود: سعی می‌کنیم که سازمان‌ها از جمله سازمان امور اداری و استخدامی را قانع کنیم که برآورد نیروی انسانی مورد نیاز را مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به صورت میانگین در دوره ابتدایی محاسبه نکنند.

حکیم زاده عنوان کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تصریح می‌کند که نیروی انسانی مورد نیاز در سه سطح شهر‌های بزرگ، متوسط و روستایی و عشایر به صورت جداگانه محاسبه شود که برآورد صحیحی با توجه به استاندارد‌های مطلوب برای فضای یادگیری از نیروی انسانی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید صرفا میانگین عددی را نگاه کرد که این ملاحظات را کنار می‌گذارد، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اهتمامی که در برنامه هفتم توسعه به ارتقای کیفیت شده، مساله کاهش تراکم کلاس‌ها بتواند منجر به نتیجه شود.

براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش، ۹۸ درصد دانش آموزانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند، الزاما همه دروس را یاد نمی‌گیرند که بخش مهمی از این موضوع به عدالت آموزشی و مفاهیمی مانند کیفیت مدارس، تراکم بالای کلاس‌های درس و فضای آموزشی مربوط می‌شود.

عدالت آموزشی به معنای فراهم کردن شرایط و امکانات آموزش برای همه دانش‌آموزان به طور یکسان است که در این خصوص از نظر کارشناسان آموزشی میزان تراکم کلاس‌های درس اهمیت بسیاری دارد چراکه در کلاس‌های باتراکم بالا هر دانش‌آموز زمان کمتری برای یادگیری را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->